Fundacja Wolność i Pokój

Centrum Informacji

Odpowiedż z Kalafiorni

Jan Pokojowy

newtons-cradle-256213_640

Jarku,

Bardzo króciutko, bo to wszystyko już wielokrotnie zostało powiedziane. Jacek Żakowski w „Polityce” Piotrek Niemczyk w wywiadzie dla radia, list Krzysztofa Bogusza do Wyborczej, artykuł o wydatkach reprezentacyjnych prezesów NBP…

  • Władzy należy patrzeć na ręce, ale nie wolno władzy wiązać rąk—dla naszego własnego dobra. Wyobrażam sobie, że choćby w Twoim urzędzie miejskim jest sporo spraw, które zanim oficjalnie znajdą się na agendzie, są omawiane półprywatnie np. przy lunchu w eleganckich knajpach Częstochowy. To jest normalne zjawisko, funkcjonujące wszędzie na świecie. Po to m.in. istnieje tzw. fundusz reprezentacyjny, który jest narzędziem pracy—bez takich „miękkich” narzędzi wielu rzeczy po prostu nie dałoby się załatwić. Rozumiem pokusy rewolucyjnej czystości i urawniłowki (patrz komentarz P. Hurysy), ale rewolucję mamy już szczęśliwie za sobą a „Polska już nie jest biednym krajem” (Waldemar Dąbrowski na otwarciu Muzeum Historii Żydów). Naprawdę wolę rozliczać polityków z profesjonalizmu i skuteczności niż z tego co, gdzie i za ile zjedli.
  • Oczywiście, że „Mein Kampf” powinno być dostępne dla każdego, kto tylko chce przeczytać – natomiast pornografia dziecięca już nie (chociaż czy aby? „Lolita” Nabokova, kiedy się ukazała była odbierana właśnie jako porn, no ale jak się okazało, że to jest arcydzieło literatury to już było można…) Ja myślę, że warto i należy, czy też w dłuższej perspektywie bardziej się opłaca, zaufać mechanizmowi samoregulującemu kultury. Czyli powód żeby się napinać na pryncypialność zdarza się naprawdę rzadko. Tęcza na placu Zbawiciela postałaby trochę, miejski kwaśny deszcz by ją zlał, kolory by wypłowiały i można by było spokojnie się zastanowić czy ją odnawiać czy zdemontować – a tak to się zrobiła symbolem nie do ruszenia. To samo z tą nieszczęsną Golgotą, którą obejrzałoby jakieś 200 czy 300 osób, część by wyszła w trakcie, połowie reszty by się nie podobało i po krzyku.

Inna natomiast rzecz w Twoim tekście wymaga doprecyzowania – otóż nie jest tak jak piszesz, że „artysta ma prawo oczekiwać mecenatu państwa”. Mecenat państwowy jest u nas spadkiem po komunie ze wszystkimi tego błogosławieństwami i wadami. Jednym z błogosławieństw jest to, że w administrowanie kulturą zaangażowanych jest znacznie więcej praktykujących artystów niż na zachodzie, ludzi którzy często lepiej niż biurokraci rozpoznają wartości i doceniają kulturotwórczą rolę ryzyka artystycznego; jedną z wad jest z kolei to, że każdy czuje się uprawniony do zabierania głosu jako „wszyscy” bo to „jego pieniądze się wydaje” (rzecz jasna są to strasznie grube uproszczenia).

  • Mam takie poczucie, że sprawa prof. Chazana wyszła już poza poziom przekonywania się nawzajem za pomocą argumentów i poza jednostkowe prawo do sprzeciwu sumienia. Teraz zasadniczym pytaniem jest czy państwo jako rzecz wspólna (rzeczpospolita) wierzących, wierzących inaczej i niedowiarków, jako system prawny i organizacyjny mający służyć jednako wszystkim obywatelom zdoła się oprzeć zorganizowanemu atakowi katolickiej kołtunerii.

Serdecznie Cię pozdrawiam,
Jan Pokojowy

Reklamy

One comment on “Odpowiedż z Kalafiorni

  1. Hurysa
    11 lipca 2014

    Być może Polska nie jest już biednym krajem, ale jest w Polsce bardzo dużo ubogich ludzi. I powtórzę to co napisałam. Dobrze im tak. Mają to na co sobie zasłużyli.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 11 lipca 2014 by in Prawa Człowieka, Społeczeństwo and tagged .

Zasady kopiowania z witryny FWiP

Wszelkie materiały publikowane w Centrum Informacji FWiP publikowane są na zasadach licencji Creative Commons 3.0 BY-NC (Uznanie Autorstwa - Użycie Niekomercyjne) chyba, że jest zaznaczone inaczej.

Odpowiedzialność za treść artykułów

Artykuły są wyrazem poglądów ich Autorów. Za treść przedruków, ogłoszeń itp., jeśli nie jest zaznaczone inaczej, odpowiada redaktor odpowiedzialny. Dokumenty i stanowisko Fundacji Wolność i Pokój muszą być sygnowane przez władze Fundacji zgodnie z jej Statutem

Kontakt z redakcją witryny FWiP

%d blogerów lubi to: