Fundacja Wolność i Pokój

Centrum Informacji

Humanitaryzm czy antysemityzm ?

Jarosław Kapsa

Ubój rytualny

Bagaż doświadczeń historycznych utrudnia czasem jednoznaczne określenie, że coś jest dobre, a coś jest złe. Ten bagaż odczuwam, gdy aktualna stała się debata nad zakazem rytualnego uboju zwierząt. ..

Było bowiem tak: w listopadzie w 1935 r, że w Radzie Miasta Częstochowy wniosek o wprowadzenie lokalnego zakazu uboju rytualnego zgłosił klub radnych Stronnictwa Narodowego. Wniosek został odrzucony przez radnych z PPS, sanacji i z klubu żydowskiego. To co nie udało się w Częstochowie, wyszło w Krzepicach. W tym mieście nad Liswartą od 1936 r obowiązywał takowy zakaz. Zachowując szacunek dla odeszłych pokoleń, nie podejrzewam jednak narodowców częstochowskich i krzepickich, o wyłącznie humanitarne pobudki.

W 1936 r kwestia wprowadzenia zakazu rytualnego uboju zwierząt stała się przedmiotem debaty w Sejmie. Projekt ustawy promowała i pilotowała „silna dama” obozu sanacyjnego Janina Prystorowa. Urodzona na Wileńszczyźnie w 1881, od 1906 r była aktywną działaczką PPS, po mężu Aleksandrze przyjęła pseudonim „Bogdanowa”.Wspólnie z przyszłą żoną Józefa Piłsudskiego Aleksandrą Szczerbińską, pomagała w 1908 r. przy organizacji i przerzuceniu pieniędzy zdobytych w słynnej, kierowanej osobiście przez Komendanta, akcji pod Bezdanami. Należała więc w okresie międzywojennym do ścisłego grona osób najbliższych Marszałkowi; jej mąż Aleksander pełnił funkcje ministra pomocy społecznej, potem ministra przemysłu, a w 1931 Piłsudski uczynił go premierem. W 1935 Janina Prystorowa wybrana została posłanką z okręgu wileńskiego, a jej mąż po wyborze do Senatu stał się Marszałkiem izby wyższej. Małżeństwo Prystorów zwiążane było z kręgami wolnomularskimi; niewątpliwie należeli oboje do grona światłych piłsudczyków, którym bliskie były ideały świeckiego, silnego, modernistycznego państwa. W tym ideale, podkreślającym znaczenie tolerancji wobec różnorodności kulturowej, widoczna była niechęć do tradycji kultów religijnych, zarówno katolickich jak i „średniowiecznych przesądów” żydowskich rabinów.

Wsparcie dla swojej inicjatywy zyskała posłanka Prystorowa ze strony narodowców i tradycjonalistycznych kręgów katolickich. Jako ekspert w komisji sejmowej wystąpił warszawski ksiądz prof. Stanisław Trzeciak; człowiek o niewątpliwych zasługach społecznych, patriota, obrońca Lwowa, a jednocześnie obsesyjny wręcz przeciwnik religii żydowskiej. Opinia ks Trzeciaka została wydana w formie popularnej broszurki edukacyjnej.

W odpowiedzi gminy żydowskie powieliły i upowszechniały książkę częstochowskiego rabina Nachuma Asza. Urodzony w 1858 r Asz, od 1889 pełnił w Częstochowie funkcje rabina. Znany i ceniony był z postawy patriotycznej wobec polskiego państwa; jeszcze w latach zaborów i I wojny światowej dawał temu wyraz organizując szereg niepodległościowych manifestacji. Szacunek jakim był darzony przez społeczność miejską widoczny był także w bliskich, wręcz przyjaznych kontaktach rabina z pierwszym ordynariuszem diecezji częstochowskiej, biskupem Teodorem Kubiną. Autorytet starego rabina spowodował, że książka „W obronie uboju rytualnego”, napisana w listopadzie 1835 jako głos przeciwko wnioskowi SN w Radzie Miasta, w marcu 1936 r miała już trzy wydania .

Nachum Asz w swojej publikacji dowodził, że wprowadzenie zakazu uboju rytualnego, tak w Polsce, jak i innych krach europejskich, nie jest dyktowane względami humanitarnymi lecz wyłącznie politycznymi. Udowodnił, obszernie cytując Talmud, że w religii żydowskiej zwierze traktowane jest jako istota żywa, odczuwająca ból; dlatego szczególną uwagę zwraca się na sposób traktowania ograniczający cierpienie. Odnosząc się do zasad szehidy ( uboju rytualnego) odwołał się do opinii szeregu specjalistów, w tym fizjologów niemieckich, austriackich, francuskich, polskich, podkreślających, że prawidłowo dokonany ubój oszczędza zwierzęciu cierpień. Z polskich głosów cytował m.in: b. premiera Juliana Nowaka z Krakowa ( to najlepsza, najłagodniejsza, najbardziej humanitarna metoda zarzynania zwierząt), prof Walentowicza, prof. Becka, prof Szpilmana z Lwowa, prof Klemensiewicza z Uniwersytetu w Grazu…Najmocniej zabrzmiały w tekście słowa dyrektora Instytutu Pasteura w Paryżu, znakomitego biologa Piotra Emila Roux:„pragnąłbym umrzeć tak lekką śmiercią, jak zwierzęta zabijane metodą rytuału żydowskiego”.

Asz odniósł się także do gospodarczego efektu wprowadzenia zakazu. Gospodarcze argumenty zaważyły bowiem na stanowisku Sejmu, doprowadzając do złagodzenia i odroczenia zakazu postulowanego w projekcie Prystorowej. Przeciw zakazowi występował m.in. Juliusz Poniatowski , ówczesny minister rolnictwa, wskazując, że utrata 3 mln konsumentów wołowiny stanie się katastrofą dla polskiego rolnictwa. Nachum Asz także podnosił niebezpieczeństwo, że po wprowadzeniu zakazu religijni Żydzi spożywać będą wyłącznie mięso sprowadzane z krajów przestrzegających koszerności. Wyliczył także, że koszt wyższych cen za mięso koszerne obciąża wyłącznie wspólnotę religijną; przy okazji na rynek dla ludności nieżydowskiej dostarczając taniego „niekoszernego”mięsa ( nie wszystkie fragmenty zabitego rytualnie bydła czy ptactwa były dopuszczane jako koszerne). Najważniejszym argumentem Asza była niezgodność proponowanego zakazu z Konstytucją; zakaz ograniczał wolność religijną.

Rabin bronił praw gmin żydowskich odwołując się do polskich przykładów tolerancji religijnej. Reprezentowany przez posłankę Prystorową i ks. Trzeciaka taktyczny sojusz świecko-katolicki, za wzór modernizacji uznał rozwiązania prawne wdrożone w hitlerowskich Niemczech; tam bowiem ubój rytualny została zakazany. Ostatecznie o kształcie polskiej ustawy zdecydowały względy gospodarcze; wprowadzono w 1939 r. zakaz ale odroczono go do 1942 r, dając czas na przystosowanie się rynku do nowych rygorów. Jak wiemy, w 1942 społeczność polska przeżywała już inne problemy; dla wielu nieziszczalnym marzeniem było prawo do dobrej, bez zbędnych cierpień, śmierci.

Rabin Asz miał szczęście, nie doczekał okresu zagłady swojego narodu. Zmarł nagle, 12 maja 1936 r, prowadząc uroczystości religijne poświęcone rocznicy śmierci Marszałka Piłsudskiego. W czasie powstania warszawskiego, 9 sierpnia 1944 r, zabity przez Niemców został ksiądz Stanisław Trzeciak. Nie zmieniając swojego niechętnego religii żydowskiej światopoglądu, ksiądz uratował przed śmiercią kilkadziesiąt żydowskich dzieci. Aleksander Prystor aresztowany został przez NKWD w 1940 w Kownie; zmarł rok później w moskiewskim więzieniu na Butyrkach. Jego żona Janina, przeżyła lata okupacji ukrywając się w Bochni; zmarła w Warszawie w 1975 r.

Okrucieństwa czasów wojny wybielały pamięć o sporach publicznych II Rzeczpospolitej. Nie można postawić znaku równości miedzy ideologicznym antysemityzmem ks. Trzeciaka cy ideologiczną antyreligijnością małżeństwa Prystorów, a hitlerowskim ludobójstwem.

Nie mniej warto mieć świadomość tamtych historycznych sporów, by samemu sobie odpowiedzieć na pytanie: czy sprzeciw wobec rytualnego uboju zwierząt wypływa tylko z humanitarnej troski o dobro zwierząt…

Advertisements

2 comments on “Humanitaryzm czy antysemityzm ?

  1. Chlorofil
    19 lipca 2013

    Ubój nierytualny
    Proces wymagający uzyskaniu mięsa, mleka, sera i miękkiej, delikatnej skóry na odzież lub obuwie, techniczna nazwa „cielę”, w celu uzyskania surowicy (serum), aby następnie wykorzystać ten „cud” składniki w kosmetykach .
    Do 85% krów mlecznych jest nadal w ciąży w chwili ich wysłania do rzeźni w celu likwidacji. Cielęta, które są wewnątrz matki, przeżywają horror związany z jej śmiercią, a następnie horror własnej śmierci.
    Ta tragedia jest typowa dla „mlecznych” krów, ponieważ są one o wiele bardziej prawdopodobne niż krów mięsnych. Krowy są w ciąży w momencie oddania do uboju. Wciąż sztucznie zapładniane, i są stale w ciąży. Gdy wydajność mleka krów jest zmniejszona, wysyłane są do ubojni.W rzeźni są poddawane wstrząsom elektrycznym, wiszą do góry nogami, podcina się im gardło, przycina nogi, obdziera skórę z ciała … I przez cały ten czas cielęta są w łonach matek!Umierają w męczarniach, których nie można sobie wyobrazić. Po spuszczenie krwi, podczas wycinania organów wewnętrznych ciała matki cielątko jest usuwane z macicy . Macica jest przeniesiony do jednostki specjalnej w rzeźni. Cielę ma wbijaną igłę w serce i jego krew jest pompowana i. Czy robią to na żywca? TAK – oczywiście! Jego serce musi żyć, aby pobrać maksymalną ilość krwi … Zakrzep robi się szybko gdy cielę cielę jest martwe.
    Nienarodzone dzieci są zmuszone przejść przez piekło śmierci tylko po to by człowiek otrzymał surowicę (serum) do późniejszego wykorzystania tego składnika jako cud kosmetyki.

    źródło:http://www.wykop.pl/artykul/1589535/cieleta-i-ich-wykorzystanie-w-przemysle-miesnym-18/

  2. Cenzorship
    26 lipca 2013

    Cytat:
    ” Żyjemy w czasach pogardy dla wiedzy. Tworzy się hasło „ubój rytualny” i teraz wszyscy niczym w plebiscycie wypowiadają się za lub przeciw, tak naprawdę nie zgłębiając, o co chodzi w uboju rytualnym i co to właściwie jest ten rytuał.
    Fałszywki o uboju”
    Całość: http://gosc.pl/doc/1641719.Falszywki-o-uboju

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 10 lipca 2013 by in Historia, Ochrona środowiska, Wolność wyznania and tagged .

Zasady kopiowania z witryny FWiP

Wszelkie materiały publikowane w Centrum Informacji FWiP publikowane są na zasadach licencji Creative Commons 3.0 BY-NC (Uznanie Autorstwa - Użycie Niekomercyjne) chyba, że jest zaznaczone inaczej.

Odpowiedzialność za treść artykułów

Artykuły są wyrazem poglądów ich Autorów. Za treść przedruków, ogłoszeń itp., jeśli nie jest zaznaczone inaczej, odpowiada redaktor odpowiedzialny. Dokumenty i stanowisko Fundacji Wolność i Pokój muszą być sygnowane przez władze Fundacji zgodnie z jej Statutem

Kontakt z redakcją witryny FWiP

%d blogerów lubi to: